Fundació Valentí Claverol

Missatge

Benvolguts amics,

Igual que la major part del planeta, el 14 de març del 2020 em vaig confinar amb la meva família. La pandèmia de COVID-19 s’estenia com una reguera de pólvora, i a tots se’ns va dir que «ens refugiéssim a casa».

Els primers dies van passar i va arribar el moment, que normalment no ho és mai, de buidar caixes i endreçar papers, una cosa que havia estat posposant durant molt de temps. Vaig trobar un llibre escrit per Jean Bacquer i editat pel meu pare, Valentí Claverol, amb el seu segell «Edicions VALENTÍ CLAVEROL», publicat el 1959.

En fullejar-ne les pàgines, em va sorprendre l’enorme canvi que ha experimentat el nostre país, i malgrat estar confinat el març del 2020, encara m’ha commogut el pròleg, magníficament escrit per Isabelle Sandy, i l’honestedat del text.

Aquesta fundació que m’honra presidir té un patronat molt actiu que dona suport a un mateix objectiu: continuar la labor de Josep i Valentí Claverol, divulgant i explicant el nostre patrimoni històric, posant un èmfasi especial en l’aspecte educatiu de la faceta històrica i sociològica de la nostra història.

La fotografia i la cinematografia són una eina important, una eina que va preservar, preserva i preservarà la història, en pro del moment i per als temps venidors.

En les diferents generacions de la meva família, que porta establerta a les nostres Valls des de l’any 1762 —tal com s’esmenta en el llibre La Consòrcia d’Andorra, escrit magistralment per Pere Canturri Montanya l’any 1989—, la fotografia sempre ha estat una part important de les nostres vides. Els mitjans poden haver canviat al llarg dels anys, però la fotografia està encara profundament arrelada entre nosaltres, i ho continua estant gràcies a la Fundació.

En un món en què la història sembla que cada dia és qüestionada, sovint sense una interpretació objectiva, la història a través de la fotografia cal que s’ensenyi, es gaudeixi i s’entengui, ja que no es pot contrarestar ni reescriure.

La Fundació Valentí Claverol és un equip que es dedica a la preservació de la història del Principat d’Andorra, a través del treball de Valentí Claverol i Josep Claverol, per a aquesta generació i les generacions que han de venir, amb respecte, humilitat i el desig incontenible que la història d’un petit país pirinenc es difongui arreu perquè tothom l’entengui, l’apreciï i n’aprengui.

El meu pare solia dir: «He de fotografiar la nostra història perquè tots sapiguem d’on venim, cap a on anem i com hem arribat fins aquí.»

Una salutació cordial,

Josep Claverol Sesplugas