Fundació Valentí Claverol

UNA FUNDACIÓ QUE PRESERVA LA HISTÒRIA D'ANDORRA PER AL NOU MIL·LENNI.

Amb seu a Andorra, La Fundació Valenti Claverol pren el relleu dels Arxius Valenti Claverol fundats en el 1970 per el fotògraf Valentí Claverol Cirici i el seu fill Josep Claverol Sesplugas. En l'actualitat la Fundació conserva l'obra que Valentí Claverol i el seu pare, el pioner andorrà de la fotografia Josep Claverol, van crear al llarg de la seves vides. L'obra, que comprèn més de 7.000 negatius i fotografies i un important llegat cinematogràfic, recull amb testimonis gràfics i amb moviment gairebé un segle de la història d'Andorra, alhora que s'erigeix en part d'aquesta mateixa història. És notable que la fotografia més antiga que es conserva a la Fundació, feta per Josep Claverol, data del 1874. La col·lecció cinematogràfica comença als anys 1932-33 fins al any 1972.

El Fons Amadeu Bordalba es adquirit per la Fundació al any 2012, 258 plaques de vidre de fotografies fetes entre 1904 i 1918 formen part de la col·lecció permanent de la Fundacio.

La treballosa tasca de datar i classificar els negatius i els Films  ha anat canviant amb els anys a mesura que evolucionaven les eines informàtiques, i a començaments del 1998, els Arxius Valentí Claverol ja van posar en marxa un programa de digitalització que ha permès que, actualment, totes les fotografies estiguin emmagatzemades en CD-ROM. La restauració i posterior digitalització dels documents cinematogràfics en format DVD va acabar a l’any 2005. Aquest avançat sistema permet transmetre la informació en format electrònic o en paper sense haver de manipular els negatius de vidre, antics i delicats, ni les còpies en paper ni les bobines originals de cinema  Així, tant  els fràgils negatius com les bobines de cinema originals de es conserven en  caixes ignífugues amb una temperatura i una humitat estables.

Amb aquesta base de dades digital, la Fundació Valentí Claverol esta preparada  per mantenir en el nou mil·lenni com fins ara la condició de font primària d'informació per a la recerca en matèria d'història d'Andorra. Tant si la recerca es fa a Andorra com si es du a terme més enllà de les seves fronteres, el material de la Fundació, ja sia històric, fotogràfic, cinematogràfic  o filatèlic, es pot consultar a través de les oficines d'Andorra.

La Fundació Valenti Claverol continuarà la mateixa col·laboració que mantenia fins ara els Arxius Valenti Claverol en col·laborar tan  amb el ministeri andorrà de cultura com amb institucions nacionals e internacionals  i freqüentment permeten l'ús de les diverses col·leccions de la Fundació en exposicions, publicacions, projectes històrics, investigacions i esdeveniments internacionals. De fet, a Europa ja s'han exposat diverses parts de les col·leccions de la Fundació